Wat is een uitwijkhouding?

Een uitwijkhouding is een verkeerde houding die het lichaam aanneemt om slecht functionerende gewrichten te ontlasten bijvoorbeeld na een val. Dat gebeurt automatisch waardoor het lijkt alsof de klachten verdwenen zijn. Dit zorgt ervoor dat sommige delen van het lichaam worden onderbelast dan wel worden overbelast met pijnklachten als gevolg.

Voorbeelden die ik tegen kom in de praktijk: Nekklachten na ongeval

Een patient heeft na een ongeval in het verkeer klachten ontwikkeld rond zijn nek schouder gebied. Deze klachten blijven aanhouden. De patiënt ervaart veel pijn bij het draaien van zijn hoofd. Ook heeft hij regelmatig hoofdpijnen en soms uitstraling zoals tintelingen naar zijn armen.

Door de klachten kan hij zich slecht concentreren op het werk en slaapt hij door de pijnen minder goed. Ook kan hij minder goed deelnemen aan het verkeer doordat het draaien met zijn hoofd pijnlijk is voor zijn nek en schouders. Bij de intake valt op dat hij zijn hoofd iets schuin houdt en dat zijn rechter schouder lager staat tov zijn linker schouder.

Voorbeelden van uitwijkhoudingen:

• Scheefstand van het hoofd,
  • De ene schouder staat hoger dan de andere,
  • Eén of meer bochten in de rug (scoliotische houding),
  • Een extra holle, ronde of te rechte rug,
  • Scheefstand van het bekken,
  • Naar binnen of buiten draaiing van heupen of knieën (X-benen of O-benen),
  • Naar binnen zakken van de enkels en voeten,
  • Een beenlengte verschil,
  • Meer op de voorvoet staan in plaats van op de hak,
  • Het gewicht dragen op één been.

Schouderpijn

Een patiënte die werkzaam is in de zorgsector heeft langdurige pijnklachten aan haar schouder. Zij kan hierdoor haar arm niet goed gebruiken. Uit onderzoek van haar huisarts blijkt dat zij een frozen shoulder heeft. Door deze pijn- en mobiliteitsklachten wordt zij erg beperkt in haar dagelijks functioneren zoals het uitvoeren van  huishoudelijke taken en haar werk in de zorg.

Zij moest zich letterlijk in allerlei bochten wringen om haar dagelijkse taken te doen. Tijdens het onderzoek bij mij is gebleken dat er sprake was van een scheefstand van haar hoofd, nek/schouders en een scoliotische houding.

Gevolgen van uitwijkhoudingen kunnen zijn:

• Klachten aan nek, rug, bekken, wervelkolom, heupen, knieën, enkels en voeten, schouders, ellebogen, polsen en handen
  • Pijn, tintelingen, krachtverlies of gevoelloosheid in benen en armen
  • Whiplash
  • Hernia
  • RSI
  • Scoliose en beenlengteverschil
  • Spierspanningklachten en overbelasting van spieren.

Rugklachten

Een patiënt werkt lange dagen op kantoor en zit veel. Onlangs is hij thuis gaan tuinieren en heeft tijdens het tuinieren veel zwaar werk gedaan (tegels uit terras halen en weer bestraten). Hij heeft sindsdien lage rugklachten waardoor hij moeite heeft met het opstaan uit een stoel en in en uit de auto stappen. Ook merkt hij op dat hij minder goed zijn rechterbeen kan belasten tijdens het staan.

Bij de intake valt op dat hij een uitwijkhouding heeft. Hij heeft moeite om zich te strekken en draagt daarbij het gewicht meer op het linkerbeen. Hij staat meer op zijn voorvoeten en heeft een scheve stand van het bekken.

Invloed

Klachten die zijn ontstaan door een functiestoornis van de wervelkolom of het vegetatieve zenuwstelsel kunnen worden verholpen of verminderd. Hierdoor kunnen klachten ontstaan als:

• Hoofdpijnen, migraine,
  • Keel, neus en oorklachten, astma, bronchitis, hooikoorts
  • Spastische darmklachten
  • Onrustige benen (restless legs)
  • Menstruatiepijn
  • Onverklaarbare vermoeidheid.

Wilt u meer informatie?

Neem contact met mij op of maak een afspraak.

Scroll naar top